Τον αποκλεισμό των παιδιών με αναπηρία κάτω των 16 ετών και των ενηλίκων άνω των 65 ετών από το πρόγραμμα «Προσωπικός Βοηθός για ΑμεΑ» φέρνουν με ερώτησή τους στη Βουλή, βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ με πρωτοβουλία της τομεάρχη Κοινωνικής Συνοχής και Πρόνοιας Κατερίνας Νοτοπούλου.

Όπως υπογραμμίζεται στην ερώτηση που κατατέθηκε προς την Υπουργό Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας, η θέσπιση του συγκεκριμένου ηλικιακού ορίου είναι αυθαίρετη και συνιστά διάκριση η οποία έρχεται σε πλήρη αντίθεση με τις Συμβάσεις του ΟΗΕ για τα Δικαιώματα των ΑμεΑ, και για τα Δικαιώματα του Παιδιού, όπως επίσης και με την Στρατηγική της ΕΕ για τα δικαιώματα των ΑμεΑ 2021-2030.

Ο αποκλεισμός αυτός μάλιστα στις συγκεκριμένες ηλικιακές ομάδες,   συντελείται τη στιγμή που δεν εφαρμόζεται κανένα άλλο, αντίστοιχο πρόγραμμα για αυτές τις ηλικίες, για τις οποίες δεν υπάρχει καμία πραγματική δυνατότητα φροντίδας και υποστήριξης από άλλες υπηρεσίες της Πολιτείας.

Το επιχείρημα δε ότι τα παιδιά κάτω των 16 ετών τα φροντίζουν οι γονείς τους και τους άνω των 65, συγγενείς, είναι προσχηματικό και σε καμία περίπτωση δεν απαντά στη διάκριση που συντελείται.

Ερωτάται η κα Υπουργός:

1. Πώς αξιολογεί την διάκριση λόγω ηλικίας που αποκλείει τα ανάπηρα παιδιά και τους ηλικιωμένους απ’ το πρόγραμμα «Προσωπικός Βοηθός ΑμεΑ»;

2. Σε ποιες ενέργειες σκοπεύει να προβεί, ώστε να διορθωθεί αυτή η απαράδεκτη διάκριση και ο αποκλεισμός συγκεκριμένων ηλικιακών ομάδων από το πρόγραμμα «Προσωπικός Βοηθός για ΑμεΑ»;

Ακολουθει η ερώτηση όπως κατατέθηκε

ΕΡΩΤΗΣΗ

 

Προς την κα Υπουργό Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας

 

Θέμα: «Αποκλεισμός  των ατόμων με αναπηρία, κάτω των 16 ετών  και των άνω των 65 ετών,  από το πρόγραμμα ‘’Προσωπικός Βοηθός για ΑμεΑ’’»

 

Με το νόμο 4837/2021 θεσπίστηκε η υπηρεσία «Προσωπικός βοηθός για Άτομα με Αναπηρία» που προβλέπεται στο άρθρο 19 της σύμβασης των Ηνωμένων Εθνών για τα δικαιώματα των ΑμεΑ. Η εν λόγω πρωτοβουλία ήταν αναγκαία και, επί της αρχής, κινείται στην σωστή κατεύθυνση και ικανοποιεί ένα πάγιο και διαχρονικό αίτημα του αναπηρικού κινήματος, το οποίο ασφαλώς και υποστηρίζουμε. Είναι κοινώς αποδεκτό, άλλωστε ότι η καθολική προσβασιμότητα των ΑμεΑ τόσο στην αγορά εργασίας, όσο και εν γένει σ’ όλες τις εκφάνσεις της κοινωνικής, οικονομικής, πολιτικής και πολιτιστικής ζωής, στην οποία συνδράμει ο βοηθός του ατόμου με αναπηρία, μπορεί να συμβάλει τα μέγιστα στην επίτευξη του στόχου της αποφυγής ιδρυματοποίησης, της ανεξάρτητης διαβίωσης και της ισότιμης παρουσίας των ΑμεΑ στην κοινωνία.

Το συγκεκριμένο πιλοτικό πρόγραμμα, όπως θεσμοθετήθηκε,  χρηματοδοτείται με 41 εκατομμύρια ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, ενώ η πανελλαδική εφαρμογή του θα χρηματοδοτηθεί μέσω ΕΣΠΑ με 320 εκατομμύρια ευρώ. Οι ωφελούμενοι του πιλοτικού προγράμματος επιλέγονται στη βάση προκαθορισμένων κριτηρίων, ενώ για την επιλογή τους ιδιαίτερη βαρύτητα αποδίδεται σε κοινωνικά και εισοδηματικά κριτήρια. Πέραν των κριτηρίων αυτών, όμως, πρέπει να πληρείται και το ηλικιακό κριτήριο, καθώς το πρόγραμμα απευθύνεται, αυστηρά, στις ηλικιακές ομάδες ατόμων με αναπηρία, 16 έως 65 ετών.

Η   αυθαίρετη αυτή θέσπιση του συγκεκριμένου ηλικιακού ορίου, συνιστά διάκριση που αποκλείει από το πρόγραμμα τη βοήθεια σε ανάπηρα παιδιά, ηλικίας μικρότερης των 16 ετών, καθώς επίσης και σε ηλικιωμένους άνω των 65, αποκλείοντας  ουσιαστικά δύο ηλικιακές ομάδες, στις οποίες η ύπαρξη και προσωπικού βοηθού θα συνέβαλε  ουσιαστικά, όχι μόνο στην ανάπτυξη και υποστήριξη των σωματικών δυνατοτήτων τους, αλλά και στην όσο το δυνατόν καλύτερη ψυχοδιανοητική τους εξέλιξη. Ο αποκλεισμός μάλιστα των ως άνω ηλικιακών ομάδων από το πρόγραμμα, που συνιστούν περιπτώσεις σοβαρής σύνθετης αναπηρίας και ιατρικής κατάστασης, συντελείται τη στιγμή που δεν εφαρμόζεται κανένα άλλο, αντίστοιχο πρόγραμμα για αυτές τις αποκλειόμενες ηλικίες, για τις οποίες δεν υπάρχει καμία πραγματική δυνατότητα φροντίδας και υποστήριξης από άλλες υπηρεσίες της Πολιτείας. Η δε επίκληση στην υποστήριξη των αποκλειόμενων ηλικιακών ομάδων από το οικογενειακό τους περιβάλλον (γονείς όσον αφορά τα παιδιά με αναπηρία κάτω των 16 ετών και παιδιά ή άλλους συγγενείς όσον αφορά τα άτομα με αναπηρία άνω των 65 ετών) είναι όλως προσχηματική και δεν απαντά ασφαλώς στην διάκριση που συντελείται.

Επειδή η αυθαίρετη θέσπιση του ηλικιακού ορίου των 16 και 65 ετών αντίστοιχα, συνιστά απαράδεκτη διάκριση, η οποία έρχεται σε πλήρη αντίθεση με τις Συμβάσεις του ΟΗΕ για τα Δικαιώματα των ΑμεΑ, και για τα Δικαιώματα του Παιδιού, όπως επίσης και με την Στρατηγική της ΕΕ για τα δικαιώματα των ΑμεΑ 2021-2030.

Επειδή το σοβαρότατο αυτό ζήτημα ανέδειξε με ερώτησή της στην Κομισιόν, η Ευρωβουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία,  Έλενα Κουντουρά, ζητώντας της να τοποθετηθεί για το πώς  αξιολογεί τον αποκλεισμό ΑμεΑ από το πρόγραμμα του προσωπικού βοηθού, λόγω ηλικίας, και για το αν σκοπεύει να θέσει το ζήτημα στην ελληνική κυβέρνηση και να αιτηθεί τροποποίησή του ώστε να διορθωθεί αυτή η απαράδεκτη διάκριση. 

 

 

 

Ερωτάται η κα Υπουργός:

  1. Πώς αξιολογεί την διάκριση λόγω ηλικίας που αποκλείει τα ανάπηρα παιδιά και τους ηλικιωμένους απ’ το πρόγραμμα «Προσωπικός Βοηθός ΑμεΑ»;
  2. Σε ποιες ενέργειες σκοπεύει να προβεί, ώστε να διορθωθεί αυτή η απαράδεκτη διάκριση και ο αποκλεισμός συγκεκριμένων ηλικιακών ομάδων από το πρόγραμμα «Προσωπικός Βοηθός για ΑμεΑ» ;

Οι ερωτώντες Βουλευτές

Νοτοπούλου Αικατερίνη

Αποστολάκης Ευάγγελος

Αυλωνίτης Αλέξανδρος-Χρήστος

Βέττα Καλλιόπη

Γαβρήλος Γεώργιος

Γεροβασίλη Όλγα

Γιαννούλης Χρήστος

Δούρου Ειρήνη

Ηλιόπουλος Όθων

Θρασκιά Ουρανία

Καλαματιανός Διονύσιος

Καραμέρος Γεώργιος

Κασιμάτη Νίνα

Κεδίκογλου Συμεών

Κοντοτόλη Μαρίνα

Λινού Αθηνά

Μάλαμα Κυριακή

Μαμουλάκης Χάρης

Μεϊκόπουλος Αλέξανδρος

Μπάρκας Κωνσταντίνος

Ξανθόπουλος Θεόφιλος

Παπαηλιού Γεώργιος

Παππάς Νικόλαος

Πούλου Παναγιού

Σαρακιώτης Ιωάννης

Τζάκρη Θεοδώρα

Χρηστίδου Ραλλία

Ψυχογιός Γεώργιος