ΕΡΩΤΗΣΗ

Αθήνα 12/2/2024

 

Προς τους Υπουργούς

Οικονομικών

Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης

Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας

 

Θέμα: «Να σταματήσουν οι άδικες μειώσεις του επιδόματος κοινωνικής αλληλεγγύης των ανασφάλιστων υπερηλίκων»

 

               Σύμφωνα με το άρθρο 93 του νόμου 4387/2016 (ΦΕΚ Α’85), όπως καλώς γνωρίζετε, θεσμοθετήθηκε το Επίδομα Κοινωνικής Αλληλεγγύης Ανασφάλιστων Υπερηλίκων. Σε εφαρμογή του άρθρου αυτού, από 12.05.2016 χορηγούνταν αρχικώς από τον ΟΓΑ και πλέον από τον ΟΠΕΚΑ, μηνιαίο Επίδομα Κοινωνικής Αλληλεγγύης Ανασφάλιστων Υπερηλίκων σημερινού ύψους €387,90, σύμφωνα με την επίσημη ανάρτηση στον διαδικτυακό τόπο του Οργανισμού. Το επίδομα ανασφάλιστων υπερηλίκων καταβάλλεται σε όσους δεν λαμβάνουν ή δεν δικαιούνται σύνταξη από το εξωτερικό ή οποιαδήποτε ασφαλιστική ή προνοιακή παροχή από την Ελλάδα. Σύμφωνα ωστόσο με το άρθρο 93 παρ. 1 περ. β εάν η κατά τα ανωτέρω σύνταξη ή παροχή που λαμβάνουν από δημόσιο φορέα είναι μικρότερη από το επίδομα, δικαιούνται το ποσό της διαφοράς που προκύπτει μετά την αφαίρεση του ποσού της σύνταξης ή παροχής που λαμβάνουν από το επίδομα. Αν το ποσό που προκύπτει είναι μικρότερο από είκοσι (20) ευρώ δεν καταβάλλεται το επίδομα.

               Παράλληλα με τον ίδιο νόμο ορίζεται ότι στο εισόδημα δεν υπολογίζονται  α. Οι οικονομικές ενισχύσεις που χορηγούνται σε άτομα με αναπηρίες λόγω της αναπηρίας τους, β. Το διατροφικό επίδομα που χορηγείται στους πάσχοντες από χρόνια νεφρική ανεπάρκεια τελικού σταδίου και στους μεταμοσχευμένους, γ. το επίδομα ανεργίας, δ. Η διατροφή που καταβάλλεται σε ανήλικο τέκνο με δικαστική απόφαση ή με συμβολαιογραφική πράξη ή με ιδιωτικό έγγραφο. Επίσης προβλέπεται ότι η ακίνητη περιουσία δεν μπορεί να υπερβαίνει στο σύνολο της το ποσό των ενενήντα χιλιάδων (90.000) ευρώ και η κινητή περιουσία το ποσό των έξι χιλιάδων (6.000) ευρώ.

               Σήμερα δυστυχώς οκτώ χρόνια μετά την αρχική εκείνη ρύθμιση, οι συνθήκες διαβίωσης έχουν χειροτερεύσει εξαιτίας της αυξανόμενης ακρίβειας και της δυσκολίας ανεύρεσης κατοικίας λόγω των υψηλών ενοικίων. Έτσι οι υπερήλικες, που στερούνται ιδιόκτητης κατοικίας και λαμβάνουν επίδομα στέγασης, βλέπουν το επίδομα ανασφάλιστου να μειώνεται κατά το ποσό που λαμβάνουν για τη στέγασή τους. Με αυτό τον τρόπο βρίσκονται σε δυσμενέστερη θέση από τους έχοντες ακίνητη περιουσία έστω μικρή, καθώς οι τελευταίοι διατηρούν ολόκληρο το ποσό του επιδόματος   Είναι προφανές, ότι ο νομοθέτης με τη ρύθμιση το 2016 χορήγησε το παραπάνω επίδομα στο πλαίσιο της επιτασσόμενης από το άρθρο 21 παρ. 3 του Συντάγματος κοινωνικής πρόνοιας και της κρατικής μέριμνας για τα άτομα προχωρημένης ηλικίας, που στερούνται τα στοιχειώδη μέσα για τη συντήρησή τους. Η εν λόγω οικονομική παροχή, που διαθέτει τα χαρακτηριστικά που προσιδιάζουν σε προνοιακή, ειδική, μη ανταποδοτικού τύπου παροχή, χρηματοδοτουμένη από τον κρατικό προϋπολογισμό, όπως έχει κρίνει το Ελεγκτικό Συνέδριο με την απόφαση 1070/2005,παρέχει αναπληρωματική κάλυψη έναντι του ασφαλιστικού κινδύνου του γήρατος προς τον σκοπό της εξασφαλίσεως στους δικαιούχους ενός ελάχιστου εισοδήματος διαβιώσεως σε σχέση με το οικονομικό και κοινωνικό περιβάλλον.

               Οι υπερήλικες, που δικαιούνται το παραπάνω επίδομα αποτελούν μια ιδιαίτερα ευάλωτη ομάδα του πληθυσμού, που στερούνται τα αναγκαία μέσα βιοπορισμού και εν προκειμένω η μείωση αυτού του ελάχιστου ορίου διαβίωσης δεν συνιστά περικοπή του,  αλλά ουσιαστικά κατάργησή του, αφού σχεδόν όλο το επίδομα θα καταναλώνεται μόνο για τη μίσθωση της κατοικίας και τους λογαριασμούς και σχεδόν τίποτα για τη διαβίωση τους.

              

               Επειδή ήδη το σημερινό ποσό των 387,90 ευρώ στη σημερινή οικονομική πραγματικότητα της Ελλάδας, είναι ποσό που οριακά αρκεί για την κάλυψη των στοιχειωδών δαπανών διαβίωσής, ειδικά της κατηγορίας των υπερηλίκων, που έχουν αυξημένη ανάγκη φροντίδας.

              

               Επειδή η μείωση ακόμα παραπάνω αυτού του ελαχίστου εισοδήματος αφενός έρχεται σε αντίθετη με τη βούληση του νομοθέτη, που θέλει να εξασφαλίσει ένα ελάχιστο ποσό απαραίτητο για τη διαβίωση των υπερηλίκων και αφετέρου φέρνει σε δυσμενέστερη θέση εκείνους τους υπερήλικες, που στερούνται ακίνητης περιουσίας σε σχέση με εκείνους, που διαθέτουν.

 

Ερωτώνται οι Υπουργοί

Οικονομικών

 Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης

Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας

 

  1. Πόσοι λαμβάνουν το επίδομα κοινωνικής αλληλεγγύης ανασφάλιστων υπερηλίκων και σε τι ύψος ανέρχεται;
  2. Σε ποιες ενέργειες προτίθεστε να προβείτε ώστε το επίδομα στέγασης να μην αφαιρείται από το επίδομα ανασφάλιστου υπερήλικα, για εκείνες τις περιπτώσεις, που ο υπερήλικας στερείται κινητής ή ακίνητης περιουσίας;
  3. Προτίθεστε να αυξήσετε το ποσό του επιδόματος των 387,90 ευρώ;

Οι  ερωτώντες Βουλευτές

Γιαννούλης Χρήστος

Νοτοπούλου Κατερίνα