Ερώτηση κατέθεσαν βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ με πρωτοβουλία της Κατερίνας Νοτοπούλου, Βουλεύτριας Α΄ Θεσσαλονίκης και Τομεάρχη Πρόνοιας και Κοινωνικής Συνοχής για τις συγχωνεύσεις Δημοτικών Σχολείων στην Καλαμαριά.
Στην ερώτησή τους οι βουλευτές αναφέρονται στη συγχώνευση του 2ου και 4ου Δημοτικού Σχολείου Καλαμαριάς που φέρεται να προγραμματίζουν η Περιφερειακή Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Κεντρικής Μακεδονίας και η Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Ανατολικής Θεσσαλονίκης και στη στέγαση του νέου συγχωνευμένου σχολείου στο κτίριο του 4ου Δημοτικού, ώστε στο κτίριο του 2ου Δημοτικού να μεταφερθεί το 1ο Πειραματικό Δημοτικό Σχολείο (ενταγμενο στο Α.Π.Θ.).
Όπως επισημαίνουν οι βουλευτές στα δύο υπό συγχώνευση σχολεία φοιτούν αυτήν τη στιγμή περίπου 580 μαθητές. Το νέο σχολείο που θα προκύψει από τη συγχώνευση, εφόσον είναι 18θέσιο δε θα μπορέσει να απορροφήσει το σύνολο των μαθητών των δύο σχολείων υποχρεώνοντας σημαντικό αριθμό μαθητών σε μετεγγραφή σε άλλα σχολεία του Δήμου Καλαμαριάς.
Αυτό θα έχει μια σειρά από αρνητικές συνέπειες όπως ότι παιδιά θα αλλάξουν το σχολικό τους περιβάλλον, θα χάσουν τους συμμαθητές τους και τους δασκάλους τους με ότι αυτό μπορεί να συνεπάγεται για την εκπαιδευτική, συναισθηματική και ψυχική τους εξέλιξη. Η συγχώνευση θα προκαλέσει ανακατανομή τμημάτων, υπερφόρτωση σχολείων με επιπλέον μαθητές και δημιουργία υπεράριθμων τμημάτων. Σε παιδιά με μαθησιακά ή συμπεριφορικά προβλήματα, τα οποία αντιμετωπίζονται ως αυτήν τη στιγμή σε ένα σχολικό περιβάλλον που τα γνωρίζει καλά, είτε στο τμήμα ένταξης, είτε στην τάξη, η αλλαγή σχολικού περιβάλλοντος (αλλά και η τοποθέτηση σε υπερφορτωμένα τμήματα) θα προκαλέσει μεγάλη αναστάτωση με πολύ αρνητικές συνέπειες για αυτά. Μαθητές και Γονείς θα υποχρεωθούν να μετακινούνται σε σχολεία σε πιο μακρινή απόσταση.
Οι βουλευτές επισημαίνουν ακόμη ότι η ακολουθούμενη πολιτική του υπουργείου με τις συγχωνεύσεις σχολικών μονάδων και την αύξηση του αριθμού μαθητών ανά τμήμα, εκτός από τα παραπάνω, δημιουργεί σοβαρές δυσχέρειες στην ομαλή εκπαιδευτική διαδικασία, εγκυμονεί κινδύνους για την ασφάλεια και υγιεινή μαθητών και εκπαιδευτικών, ενώ οδηγεί σε απώλεια και κλείσιμο σχολικών μονάδων.
Επειδή δεν υπάρχει επίσημη ενημέρωση των διδασκόντων και των γονέων/κηδεμόνων για την επιχειρούμενη διαδικασία συγχώνευσης και επειδή η επίλυση του προβλήματος στέγασης του 1ου Πειραματικού Σχολείου Θεσσαλονίκης με τη μεταφορά του στο 2ο ΔΣ Καλαμαριάς δημιουργεί προβλήματα στο 2ο και 4ο ΔΣ Καλαμαριάς και στις αντίστοιχες σχολικές κοινότητες θέτουν τα ακόλουθα ερωτήματα προς την υπουργό:
1. Εάν προτίθεται να λύσετε τα σοβαρά προβλήματα στέγασης που αντιμετωπίζει το 1ο Πειραματικό ΔΣ Θεσσαλονίκης (ενταγμένο στο ΑΠΘ) χωρίς να προκληθούν προβλήματα στην ομαλή εκπαιδευτική διαδικασία άλλων σχολείων και χωρίς να αναστατωθεί η ζωή των μαθητών και των γονέων/κηδεμόνων τους.
2. Ποιος είναι ο ακριβής σχεδιασμός του υπουργείου για τα τρία προαναφερόμενα Δημοτικά Σχολεία;
3. Εάν θα επιμείνει στη συγχώνευση του 2ου και 4ου ΔΣ Καλαμαριάς παρά τις ισχυρές ενστάσεις που προβάλλει το σύνολο της σχολικής κοινότητας.
η ερώτηση όπως κατατέθηκε:
Αθήνα, 5 Μαΐου 2025
Ε Ρ Ω Τ Η Σ Η
Προς την Υπουργό Παιδείας Θρησκευμάτων και Αθλητισμού
Θέμα: «Η συγχώνευση του 2ου και 4ου ΔΣ Καλαμαριάς θα δημιουργήσει σοβαρά προβλήματα στους μαθητές των δύο σχολείων»
Σύμφωνα με ψήφισμα του Συλλόγου Διδασκόντων του 2ου Δημοτικού Σχολείου Καλαμαριάς, η Περιφερειακή Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Κεντρικής Μακεδονίας και η Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Ανατολικής Θεσσαλονίκης προγραμματίζουν τη συγχώνευση του 2ου με το 4ο Δημοτικό Σχολείο Καλαμαριάς και τη στέγαση του ενός πλέον σχολείου στο κτίριο του 4ου Δημοτικού, ώστε στο κτίριο του 2ου Δημοτικού να μεταφερθεί το 1ο Πειραματικό Δημοτικό Σχολείο (ενταγμένο στο Α.Π.Θ.), είτε τον Σεπτέμβριο του 2025, είτε τον Σεπτέμβριο του 2026. Αξίζει να σημειωθεί ότι το κτίριο που στεγάζει το 1ο Πειραματικό ΔΣ Θεσσαλονίκης αντιμετωπίζει σοβαρά προβλήματα, η επίλυσή τους όμως δε μπορεί να γίνει εις βάρος του 2ου και 4ου ΔΣ Καλαμαριάς. Σημειώνουμε επίσης ότι πρόσφατα το 1ο Πειραματικό ΔΣ Θεσσαλονίκης διασυνδέθηκε με το 2ο Γυμνάσιο Καλαμαριάς.
Σε ανακοίνωση του Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων του 2ου ΔΣ Καλαμαριάς αναφέρεται ότι σε συνάντηση που πραγματοποίησαν με τον Αντιδήμαρχο Παιδείας του Δήμου Καλαμαριάς, ο Αντιδήμαρχος επιβεβαίωσε για την προφορική κατάθεση της πρότασης από τους αρμόδιους εκπαιδευτικούς φορείς.
Στα δύο υπό συγχώνευση σχολεία φοιτούν αυτήν τη στιγμή περίπου 580 μαθητές. Το νέο σχολείο που θα προκύψει από τη συγχώνευση, εφόσον είναι 18θέσιο δε θα μπορέσει να απορροφήσει το σύνολο των μαθητών των δύο σχολείων υποχρεώνοντας σημαντικό αριθμό μαθητών σε μετεγγραφή σε άλλα σχολεία του Δήμου Καλαμαριάς.
Τα παραπάνω έχουν ήδη προκαλέσει αναστάτωση στο σύνολο της σχολικής κοινότητας του 2ου Δημοτικού Σχολείου (μαθητές, γονείς/κηδεμόνες και διδάσκοντες) ενώ η συγχώνευση θα προκαλέσει μια σειρά από αρνητικές συνέπειες στους μαθητές των δύο σχολείων:
-Παιδιά θα αλλάξουν το σχολικό τους περιβάλλον, θα χάσουν τους συμμαθητές τους και τους δασκάλους τους με ότι αυτό μπορεί να συνεπάγεται για την εκπαιδευτική, συναισθηματική και ψυχική τους εξέλιξη.
-Η συγχώνευση θα προκαλέσει ανακατανομή τμημάτων, υπερφόρτωση σχολείων με επιπλέον μαθητές και δημιουργία υπεράριθμων τμημάτων.
-Σε παιδιά με μαθησιακά ή συμπεριφορικά προβλήματα, τα οποία αντιμετωπίζονται ως αυτήν τη στιγμή σε ένα σχολικό περιβάλλον που τα γνωρίζει καλά, είτε στο τμήμα ένταξης, είτε στην τάξη, η αλλαγή σχολικού περιβάλλοντος (αλλά και η τοποθέτηση σε υπερφορτωμένα τμήματα) θα προκαλέσει μεγάλη αναστάτωση με πολύ αρνητικές συνέπειες για αυτά.
-Μαθητές και Γονείς θα υποχρεωθούν να μετακινούνται σε σχολεία σε μακρινότερες αποστάσεις.
Έχουμε επισημάνει πολλές φορές ότι η ακολουθούμενη πολιτική του υπουργείου με τις συγχωνεύσεις σχολικών μονάδων και την αύξηση του αριθμού μαθητών ανά τμήμα εκτός από τα παραπάνω δημιουργεί σοβαρές δυσχέρειες στην ομαλή εκπαιδευτική διαδικασία, εγκυμονεί κινδύνους για την ασφάλεια και υγιεινή μαθητών και εκπαιδευτικών, ενώ οδηγεί σε απώλεια και κλείσιμο σχολικών μονάδων. Ταυτόχρονα, η διαδικασία της κλήρωσης που εφαρμόζεται για την εγγραφή στις εισαγωγικές τάξεις των Πειραματικών Σχολείων έχει ως αποτέλεσμα την απώλεια του χαρακτήρα σχολείων γειτονιάς, ενώ αυτός θα έπρεπε να διατηρείται και να ισχυροποιείται για όλα τα σχολεία όλων των βαθμίδων και όλων των τύπων
Επειδή δεν υπάρχει επίσημη ενημέρωση των διδασκόντων και των γονέων/κηδεμόνων για την επιχειρούμενη διαδικασία συγχώνευσης,
Επειδή η επίλυση του προβλήματος στέγασης του 1ου Πειραματικού Σχολείου Θεσσαλονίκης με τη μεταφορά του στο 2ο ΔΣ Καλαμαριάς δημιουργεί προβλήματα στο 2ο και 4ο ΔΣ Καλαμαριάς και στις αντίστοιχες σχολικές κοινότητες.
Ερωτάται η αρμόδια Υπουργός:
- Προτίθεται να λύσει τα σοβαρά προβλήματα στέγασης που αντιμετωπίζει το 1ο Πειραματικό ΔΣ Θεσσαλονίκης (ενταγμένο στο ΑΠΘ) χωρίς να προκληθούν προβλήματα στην ομαλή εκπαιδευτική διαδικασία άλλων σχολείων και χωρίς να αναστατωθεί η ζωή των μαθητών και των γονέων/κηδεμόνων τους;
- Ποιος είναι ο ακριβής σχεδιασμός του υπουργείου για τα τρία προαναφερόμενα Δημοτικά Σχολεία;
- Θα επιμείνει στη συγχώνευση του 2ου και 4ου ΔΣ Καλαμαριάς παρά τις ισχυρές ενστάσεις που προβάλει το σύνολο της σχολικής κοινότητας;
Οι Ερωτώντες Βουλευτές
Νοτοπούλου Κατερίνα
Βέττα Καλλιόπη
Γιαννούλης Χρήστος
Δούρου Ρένα
Μεϊκόπουλος Αλέξανδρος
Μπάρκας Κώστας
Τσαπανίδου Πόπη